Skip to main content

Connectant l’acció local amb els reptes globals: l’alumnat de l’IES Josep Sureda i Blanes entrevista Joventut pel Clima i Kal Melanina

El projecte Construint Valors arriba a la seva recta final a l’IES Josep Sureda i Blanes (Mallorca) amb la darrera sessió de la fase d’aprenentatge a l’aula, centrada en les solucions, alternatives i accions col·lectives per fer front a les crisis globals. Aquesta etapa ha estat un espai per imaginar formes de viure més justes i sostenibles, però també per conèixer experiències reals que ja estan sembrant canvis globals des del territori. En aquest context, l’alumnat de 3r d’ESO ha tingut l’oportunitat de conversar amb dues iniciatives locals compromeses amb la transformació social: Joventut pel Clima – Fridays For Future Mallorca i Kal Melanina.

Amb esperit crític i curiositat, els i les estudiants han entrevistat representants d’aquestes dues iniciatives arrelades a Mallorca. Durant les entrevistes, l’alumnat no només ha conegut els objectius i projectes d’aquestes entitats, sinó també les motivacions i històries personals que hi ha al darrere. Han escoltat testimonis compromesos, joves activistes que han decidit fer un pas endavant per defensar el futur, la dignitat i els drets de totes les persones i el planeta.

Aquest exercici de reflexió ha posat sobre la taula una realitat sovint invisibilitzada: les decisions i accions que prenem al Nord Global tenen un impacte directe sobre comunitats del Sud Global, que són les que pateixen amb més força els efectes de la crisi climàtica i les desigualtats econòmiques.

Més enllà dels coneixements adquirits, aquesta activitat ha posat l’enfoc en que l’educació no pot limitar-se a comprendre el món, ha d’inspirar-nos a transformar-lo. Només des de la consciència crítica, la corresponsabilitat i l’acció col·lectiva podrem imaginar i construir alternatives sostenibles i justes per a totes.

Volem agrair el suport de la Direcció General de Cooperació del Govern de les Illes Balears que ha fet possible aquest procés d’aprenentatge.