Skip to main content

Metodologia Construint Valors

Mitjançant la nostra metodologia, l’alumnat coneix la manera de treballar en necessitats reals de l’entorn, amb la finalitat de millorar-lo. Dotant-los de ferramentes i fonts d’informació adaptades a les seves edats, l’objectiu és que puguin conèixer mitjançant la investigació en equip, els impactes que la nostra manera de produir i consumir té en el medi ambient i en la salut global, especialment al Sud Global.

METODOLOGIA APRENENTATGE - SERVICI

L'Aprenentatge-Servici (ApS) és una manera d'aprendre fent un servici a la comunitat.

Enfront d’una necessitat social, l’alumnat emprèn una acció de servici a la comunitat que els ajuda a aplicar i consolidar aprenentatges en coneixements, habilitats, actituds, competències, despertant el seu talent i posant-lo a treballar per al bé comú.

Construint Valors proposa una metodologia contrastada, com és «Aprenentatge-Servici» per empoderar l’alumnat dels centres escolars, i que coneguin els DDHH, especialment el dret a la salut. Per què mitjançant la realització de les maquetes LEGO sobre aquesta temàtica, puguin informar i conscienciar a la resta de la comunitat educativa i que siguin coneixedors dels drets humans en matèria de salut.

Aprenentatge a l'aula amb LEGO

El programa de Construint Valors consisteix en una primera fase d’aprenentatge en la qual durant quatre i cinc sessions l’alumnat aprèn sobre els cicles productius d’alguns productes de consum (roba, alimentació i aparells electrònics) i els impactes tant ecològics com socials que generen en el sud global i en la salut planetària.

Actuant com a eix tant en la fase d’aprenentatge com en la de servici, s’incorporen metodologies participatives i de treball en grup mitjançant les quals s’estableixen uns desafiaments de construcció sobre els impactes ecosocials dels cicles productius. L’alumnat, treballant en grup, articula la seva resposta construint maquetes de LEGO que posteriorment compartiran amb la resta de companyes i companys.

Durant la darrera sessió, se’ls presenta l’Agenda 2030, i se’ls demana construir maquetes que representen solucions als problemes treballats en les sessions anteriors.

Aprenentatge a l'aula amb iniciatives locals

A més, en alguns centres, comptem amb la participació directa a l’aula d’iniciatives locals. Aquesta metodologia permet que l’alumnat conegui de primera mà accions col·lectives de la societat civil que contribueixen a transformar el seu entorn, i promou el seu posicionament i genera aliances per a transformar els impactes del model actual de producció i consum global.

Combinant-ho amb materials de LEGO Educació, se’ls demana a l’alumnat construir maquetes que representen solucions als problemes abordats mitjançant accions col·lectives locals.

L’Exposició

En finalitzar les sessions formatives, l’alumnat exposa les maquetes dissenyades mitjançant una exposició oberta al públic. Les maquetes són l’eix central de l’exposició, mitjançant les quals, es donaran a conèixer tant els impactes ecosocials dels cicles de producció i consum de l’alimentació, la roba i els aparells electrònics com les estratègies i iniciatives existents en l’actualitat per a revertir aquests impactes, posant especial èmfasi en l’Agenda 2030 i les accions col·lectives locals que estan transformant el territori.

L’exposició contribueix a la sensibilització de les famílies i la ciutadania general, la promoció del pensament crític, la socialització de possibles solucions com l’Agenda 2030 i a la creació d’aliances estratègiques entre centres educatius, la ciutadania i les bases socials.

Construint Valors és una proposta educativa creada per Medicus Mundi Mediterrània

Amb la col·laboració de Robotix Castellón i finançada per la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, on l’alumnat aprèn a treballar en necessitats reals de l’entorn, amb la finalitat de millorar-lo.

En 2020 el projecte s’estén per la Comunitat Valenciana, gràcies a la participació de les companyes d’Ingenioos de València i CERCA d’Alacant.

En 2022 ampliem el projecte arribant a municipis de l’interior de Castelló col·laborant amb l’equip educatiu de Apivillores i municipis de l’interior de la província d’Alacant, de les comarques del Comtat i l’Alcoià.

En 2023 Construint Valors arriba a una nova comunitat autònoma, les illes Balears, gràcies al finançament de la Direcció General de Cooperació de les del Govern de les illes Balears.

Tenim l’objectiu d’arribar a tots els centres de les zones rurals perquè integren el projecte i la metodologia en els seus currículums acadèmics.