
El projecte Construint Valors continua el seu camí a Mallorca amb la participació activa dels sis grups de 3r d’ESO de l’IES Josep Sureda i Blanes, situat a la ciutat de Palma. Durant els darrers mesos, l’alumnat ha aprofundit en la realitat oculta que s’amaga darrere dels nostres hàbits quotidians de consum.
Amb títols colpidors com “Darrere del teu plat”, “La violència entre l’or i els mòbils” o “El que la gent no vol veure”, els i les joves han creat maquetes amb peces de LEGO que representen els impactes ecosocials dels principals sectors productius: l’alimentació, la indústria tèxtil i l’electrònica.
Aquest procés no ha estat només creatiu, sinó també profundament formatiu. A través de diverses sessions teoricopràctiques, l’alumnat ha analitzat els impactes ecosocials associats a aquests tres grans cicles productius. A partir d’aquesta anàlisi, han construït maquetes que han representat:
- Els efectes ecològics i ètics de la ramaderia, incloent-hi la contaminació, el consum excessiu de recursos naturals i la violència envers els animals (“Darrere del teu plat”).
- Els conflictes armats, l’explotació de persones i el vincle amb els minerals de sang necessaris per a la fabricació de telèfons mòbils i altres aparells electrònics (“La violència entre l’or i els mòbils”).
- La vulneració de drets laborals, la sobrecàrrega ambiental i la cultura de consum vinculada a la producció massiva de roba en la indústria tèxtil (“El que la gent no vol veure”).
Els conceptes treballats han anat molt més enllà de la superfície. L’alumnat ha reflexionat sobre la desforestació, els desplaçaments forçats, la contaminació de l’aigua i el sòl, l’alt consum de recursos naturals, la crisi climàtica, l’obsolescència programada, els minerals crítics, el malbaratament d’aliments i la desigualtat global en la producció i gestió dels residus. Tot un ventall de problemàtiques interconnectades que sovint passen desapercebudes.
Aquesta experiència ha estat una oportunitat per connectar el pensament crític amb la creativitat. Treballant en equip, els i les estudiants han materialitzat els seus coneixements en construccions simbòliques que no només expliquen una realitat, sinó que també conviden a transformar-la.
Les maquetes no són només un projecte educatiu: són una crida visual a la reflexió col·lectiva. A través d’elles, podem veure com les decisions que prenem en el nostre dia a dia –què mengem, què vestim, què comprem– tenen repercussions globals i sovint invisibles.
Construint Valors no només obre finestres al món, sinó que encén espurnes de canvi en les noves generacions.