Skip to main content

Comença una nova edició de Construint Valors a Mallorca: pensament crític, acció col·lectiva i LEGO

El projecte Construint Valors continua per tercer any consecutiu la seva trajectòria a Mallorca amb l’inici de la fase d’aprenentatge a l’IES Nou Llevant, a Palma.

Gràcies a la subvenció de la Direcció General de Cooperació d’Educació per a la Transformació Social, comença una nova edició que s’allargarà fins al 2027.

Reflexionar sobre el consum i les seves conseqüències

A principis d’octubre, l’alumnat de 4t d’ESO, en el marc de diverses assignatures, ha iniciat les sessions teòricopràctiques sobre el model de producció i els seus impactes ecològics i socials als Suds Globals, a través de l’estudi de diferents cicles productius:

  • L’alumnat de 4A aprofundirà en el cicle productiu de la roba.
  • El grup de 4B analitzarà el cicle dels aparells electrònics.
  • L’alumnat de 4D explorarà el cicle productiu de l’alimentació.

Vivim en una societat de consum accelerat, on sovint desconeixem l’origen dels productes que utilitzem cada dia i les conseqüències que té la seva producció. Aquestes sessions ajuden a entendre com el que passa aquí està connectat amb realitats d’arreu del món, i com el nostre consum pot influir en la justícia social i ambiental.

Preguntes per despertar el pensament crític

Les sessions comencen amb preguntes que conviden a reflexionar:

“Creieu que hi ha relació entre la majoria de carn que consumim i la desforestació de l’Amazònia a Bolívia?”

“Tindríeu temps per descansar i compartir més amb els vostres si passàssiu el doble d’hores a l’institut?”

“Sabíeu que aquestes són les condicions en què viuen algunes persones que fabriquen els vostres mòbils o roba?”

“Per què associem la felicitat al consum d’objectes?”

Aprendre fent amb LEGO Educació

Per fer més dinàmiques aquestes sessions, el projecte utilitza la metodologia LEGO Educació, que convida a aprendre fent. L’alumnat treballa en equips per construir maquetes amb peces de LEGO que representen problemes i impactes socials o ambientals. Finalment, cada grup presenta la seva maqueta i explica el procés de creació davant dels companys i companyes.

Després d’aquestes activitats, l’alumnat continuarà la fase d’aprenentatge amb quatre sessions més, centrades en la coresponsabilitat, l’agència de canvi i les accions de transformació social, tant individuals com col·lectives.

Un nou tipus de servei: més proper i participatiu

Enguany, el servei del projecte també evoluciona. Fins ara, consistia en una exposició amb totes les maquetes elaborades pels alumnes participants. A partir d’aquesta edició, l’exposició serà més petita, permanent i interactiva, situada en un espai de pas de l’institut, de manera que tota la comunitat educativa hi pugui interactuar i reflexionar al seu ritme.

La novetat d’aquest any és el canvi en el tipus de servei, que cerca una major implicació de l’alumnat. Cada grup dissenyarà una campanya de sensibilització o mobilització social, amb la col·laboració d’agents socials com la Fundació Deixalles, una tècnica de comunicació especialitzada en activisme social, o artivistes locals que utilitzen l’art com a eina de canvi.

Amb aquesta nova edició, l’IES Nou Llevant reafirma el seu compromís amb una educació que combina la reflexió, la creativitat i l’acció per construir un futur més just i sostenible.